Dell Computers is een van de meest inspirerende voorbeelden hoe je door Business Model Innovatie de concurrentie ver achter je kunt laten en zelfs de hele bedrijfstak op z’n kop kunt zetten.
Michael Dell was als startende ondernemer grote bestaande bedrijven als IBM te slim af en werd worldwide marktleider.
Hij zag de bestaande distributie via de detailhandel niet goed aansloot op de behoefte van professionele en deskundige klanten. De gewenste configuratie van processor, werkgeheugen etc. stond meestal niet op voorraad. De klant moest dan een zwaardere / duurdere uitvoering kopen.
Dell loste dit op door snel de gewenste configuratie te kunnen leveren via een modulair ontwerp, aanpassingen in het productieproces en directe levering in samenwerking met distributiepartners.
De hogere kosten werden meer dan gecompenseerd door het wegvallen van de distributiemarge. Direct leveren werd in de reclame bovendien slim gebruikt om een “more value for money” imago te creëren.
De concurrentie kon lange tijd niet volgen omdat ze niet het risico konden / durfden te nemen om hun bestaande omzet bij de detailhandel te verliezen.